Bästa musikprogram 2011, 2009, 2008, 2007 Varje Torsdag 19:00 - 21:00 i Studentradion 98,9





torsdag 9 september 2010

Filmmusik - temat för Release v. 36

År 1996 kom en film som skulle lämna ett stort avtryck på mig, tillika bli en stor snackis i media. En lite provocerande film som visade en extrem och smått satirisk version av "the american way of life of a teenage girl". En värld där kläder, smink, killar och popularitet var det enda som räknades... okej, så inte ett helt ovanligt tema numera, men då kändes det iaf stort och nytt. Tack vare filmen blev uttryck som "whatever", "looser", och "as if!" vardagsuttryck som cirkulerade flitigt bland mellanstadietjejerna på min skola... Jag pratar givetvis om filmen "Clueless".

Det tog inte mer än fem minuter av filmen innan jag blev såld, och detta på grund av två saker;
1) den digitaliserade gigantiska garderoben som kan avgöra om outfiten är en "match" eller en "missmatch" (jag drömmer fortfarande om att nån dag äga en sådan)
2) det fantastiska soundtracket och då främst låten "Alright" av Supergrass.



Så fort jag hör den låten numera ser jag scenener från filmen spelas upp framför mig - främst scener där en massa typ coola kids hänger vid poolen i glassiga CA. Fantasitskt.

Låten sätter stämningen för hela filmen och känns helt klockren. Och efter detta plötsliga och postitiva möte med Supergrass var jag givetvis tvungen att kolla upp vad mer denna grupp producerat. Det jag fann gjorde mig inte det minsta besviken. Numera (en drygt 10 år sedan vårt första möte) äger jag några av deras plattor och slår på dem lite då och då för att drömma mig bort till en trivial tillvaro i soliga CA...

Men nog om det. Ni undrar säkert varför jag maler på om en 15 år gammal film och en minst lika gammal låt i en blogg för ett radioprogram som handlar om ny fräsh musik --> svaret är det att vi i Release v.36 ska grotta in oss i just TV- & filmmusikens värld. Där ska vi diskutera några exempel där filmen gjort musiken och några där musiken gjort filmen (förvirrad?! lugn, Release reder ut och förklarar allt). Detta samtidigt som vi givetvis levererar ny fräsh musik. Sweet & Deletar tre nya singlar. Drar igång en tävling där DU kan vinna biljetter till Billie the vision and the dancers som spelar på Smålands Live lördagen den 18/9, och mycket, mycket mer...

Torsdagar 18:30 är tiden du inte vill eller vågar missa. Vi hörs då!

/emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar