Bästa musikprogram 2011, 2009, 2008, 2007 Varje Torsdag 19:00 - 21:00 i Studentradion 98,9





onsdag 4 februari 2009

En ny Jocke Berg?

Jonathan Johansson heter han. Killen beskrivs av Sonic som "ett himmelskt poplöfte", spelas just nu för fullt i P3 och kommer dessutom till Uppsala och Velvet om bara ett par veckor. Han är bildskön och skriver rena poplåtar på svenska.

Jag åkte tåg idag, X2000, mellan Stockholm och Hässleholm (det ligger mitt Skåne typ, för den som inte är så hemma på svensk geografi). Det bästa med X2000 är att man kan plugga in sina lurar i stolen och lyssna på radio! Minuset är möjligtvis att man inte får in Studentradion då, men våra public service-kanaler är ju ganska bra de med. Jag lyssnade i alla fall på P3 och när jag gör det brukar jag leka en lek med mig själv; om jag inte känner igen låtarna brukar jag gissa vem artisten/gruppen är, och jag är ganska bra på det. Om en artist har släppt en ny singel och jag hör den för första gången kan jag ofta höra vem det är. Är det en helt ny artist som man inte hört talas om är det lite svårare. Så var alltså fallet med ovan nämnda mr J.J. 

"Jävlar tänkte jag, Jocke Berg har ju gjort solokarriär nu, det här måste vara han! Det fins bara en person som sjunger pop med elektroinslag på svenska, och den där nasala rösten och det blurriga uttalet är Jocke Berg i ett nötskal!"

Och så FEL hon hade då, lilla popexperten! 

"Det här var Jonathan Johansson med En hand i himlen..."

Jaha. Men Jocke Berg då? Trots att jag själv är Eskilstunabrutta (fast utan diftonger) har jag aldrig kunnat med Kent. Jag såg dem live, Valborg -97, året då "Kräm" var så het (minns ni den? "Kräm - så nära får ingen gå". Kan någon förklara krämen?) och jag förstod inte hypen. Inte då, fjorton år gammal, inte nu. Trots att jag har blivit ett riktigt popoffer och Nina Hagen har bytts ut mot Hello Saferide.

Hur som helst. För mig är Kent texter på svenska och klagande distgitarrer, och framför allt Jocke Bergs otydliga uttal. Precis som "poplöftet" Jonathan Johansson sjunger. Jag hörde först inte om det var på svenska eller engelska! 

Jocke Berg ska hur som helst ha cred för sina texter som inte bara rimmar hjärta och smärta. Han är lite av en poet och egentligen är det väl inget fel på Kent, jag är väl bara alltför färgad av mina tonår som punkare i Kents hemstad. Om nu Jonathan Johansson är så lovande så hoppas jag bara att han också skriver vettiga texter. Och att han i så fall har ett texthäfte i sitt eventuella fysiska album (det är ju ingen självklarhet längre).  Ska man sjunga på svenska räcker det inte med att vara snygg. 

Lyssna och avgör själv på J.J:s myspace:

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=120412551

Ha en fin vecka och missa inte Release i morgon, torsdag!

//Emma

Ps, är det någon som minns Voxpop när Magnus Karlsson var programledare, typ -96. Är inte Jonathan Johansson lite lik honom? På kindbenen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar