Bästa musikprogram 2011, 2009, 2008, 2007 Varje Torsdag 19:00 - 21:00 i Studentradion 98,9





tisdag 10 november 2009

Bra pop-duos med kvinnliga trummisar

Ända sedan jag såg det kanadensiska bandet Sex Bob-ombs fantastiska trummis Kim Pine smiska skinn för första gången har jag haft en svaghet för trummisar. Det verkar som att denna böjning har smugit sig in i mitt musiklyssnande i stort eller i alla fall mitt musiksurfande på youtube. Så jag tänkte dela med mig av tre bra klipp på detta tema.

Först måste jag lyfta fram denna fantastiska liveversion av Matt & Kims "Yeah Yeah". Båda två utstrålar underbar spelglädje, särskilt Kim Schifino. Hon verkar i och för sig alltid väldigt glad men extra mycket här där hon får spela på en kartong.

Det här ovan var förstås en ganska så gryning inspelning av en väldigt spartansk spelning. Bandets officiella videor brukar även de ha en härlig hemmasnickrad känsla över sig. Ungefär som brittiska Slow Club som i videon till "It doesn't have to be beautiful, unless it's beautiful" mer skryter med engagemang, kreativitet och glädje än en stor budget. Slow Clubs ena sångare, Charles Watson, lät förvillande lik M. Ward (som är en halvan av She & Him) första gången jag hörde dem men på grund av Rebecca Taylors halva av ljudbilden försvinner likheterna. Just det här var videon också:

Ett tredje band som även de passar in i temat med lite modifikation är underbara Port O'Brien. Bandet har bestått av alldeles för många medlemmar för att egentligen kunna kallas duo men eftersom den text och låtskrivande kärnan är Cambria Goodwin och Van Pierszalowski tycker jag att de kan få komma med här. Goodwin spelar ett gäng instrument vid sidan om slagverk och hennes sång och låtskrivande har fått ännu större plats på nya skivan Threadbare än på debuten. Här har ni i alla fall en av höstens bästa låtar i en video som ser påkostad ut bara för att den är filmad i HD, Port O'Brien med "My will is good".


/Lars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar