Bästa musikprogram 2011, 2009, 2008, 2007 Varje Torsdag 19:00 - 21:00 i Studentradion 98,9





torsdag 11 februari 2010

I väntan på Battles

2009 var ett bra musikår, och naturligtvis är det så, som min käre redaktionskamrat Mattias säger: 2010 har börjat bra! Yeasayer och Beach house skulle med sina skivor från i år slå sig in högt på vilken årsbästasummering som helst från de senast fem åren, och ändå lutar jag ut att båda de här banden kommer att få ställa sig i skuggan av briljante Charlotte Gainsbourgs IRM när året summeras. Om ni inte hört den skivan ännu så är det nog det absolut snaraste ni bör göra.

Förra året innehöll otroligt många bra skivsläpp, till exempel prånglade i stort sett alla mina ännu aktiva favoriter ut nya alster. Mina förväntningar på skivåret är därmed i ett väldigt gynnsamt läge. Det finns nämligen inget jag går och väntar på eller förväntar mig av de band jag redan vet har hög potential. 2010 får gärna bli som 2007, då Battles dök upp från i princip ingenstans och gjorde storslagna Mirrored. Det skulle vara fantastiskt med flera artister eller band som gör en så där orimligt stark förstaskiva. Det får räcka med gamla favoriter nu, ge mig något nytt som höjer pulsen. Jag vet att vi på Release kommer att likt ivriga tryffelsvin snoka omkring med våra trynen i den musikaliska mullen tills vi frilagt och presenterat den allra finaste och välsmakande musikaliska tryffel.

... eller så kan väl bara Battles göra en skiva till?



/Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar