Bästa musikprogram 2011, 2009, 2008, 2007 Varje Torsdag 19:00 - 21:00 i Studentradion 98,9





måndag 21 september 2009

Lyssna på Gossip Girl

I det stora landet i väst började det förra vecka sändas nya avsnitt av den populära TV-serien Gossip Girl. ”Vad har detta med våran musikblogg att göra?” undrar du. Ge mig några rader så ska jag försöka förklara det.

Det har tjatats mycket på senare år om alternativa kanaler att nå ut med musik och jag vill mena att detta är en ganska bra sådan.

Gossip Girl är alltså en serie någonstans inom genren romantisktonårssåpa som i första hand vänder sig till unga kvinnor, en väldigt köpstark och eftertraktad publik. En av de saker som får just Gossip Girl att sticka ut är att den produceras av Josh Schwartz. Han är en av Hollywoods yngsta producenter och dessutom, enligt min personliga termenologi, ett popsnöre. Han har i sina tidigare TV-serier, framför allt the O.C., flitigt exponerat indiepop och –rock i så väl manus som soundtrack. (Läs mer om Death Cab for Cuties relation till the O.C. och även deras nya franschise genombrott.)

Detta har Schwartz gjort tack vare den fantastiske musikläggaren Alexandra Patsavas. Hon är i sin tur, vad jag skulle kalla, en dold gigant inom musikindustrin. Genom sin medverkan på flera stora TV-seriers soundtrack har hon en stor möjlighet att få små band att nå en större publik (läs mer om Moonbabies reaktion på att spelas i amerikansk TV och hela det här klassiska tjosanet om nya musikmedier).

Så för att avrunda lite får man tycka vad man vill om Gossip Girl. Jag vill bara passa på att tipsa om dess låtlistor. Ibland kan man hitta något nytt och spännande eller så kan man bli glad över att se några av sina favoriter få den exponeringen. (Som jag blev när jag såg fantastiska Matt & Kim i senaste avsnittet!) Så för att se vilka indie artister som är på g att få en liten skjuts framåt i karriären kan det vara värt att hålla koll på den här sidan och Patsavas goda smak.

/Lars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar