Bästa musikprogram 2011, 2009, 2008, 2007 Varje Torsdag 19:00 - 21:00 i Studentradion 98,9





onsdag 14 oktober 2009

Mattias hjärta Skriet

"Jag ska bygga nånting stort och vackert, som jag kan krossa er med!" Jag älskar Pascals skiva Galgberget, en av topp tre bästa svenska skivor från förra året, tillsammans med Krunegårds Markusevangeliet och Joel Almes Master of Cemonies. Isak Sundström måste vara ett geni, för han har sjukt nog lyckats göra även en av årets bästa svenska skivor. Den här gången är det med bandet skriet som han har tillsammans med Jacob Frössén, mannen bakom den hyllade dokumentärfilmen om den numer rätt så nedgångna Olle Ljungström. Om Pascal ofta låter rått och aggressivt, låter Skriet istället introvert, sentimentalt och dystrt. Ibland påminner det om hur ett lugnare Arcade Fire lät på Funeral-skivan (tänker först och främst på My Body is a Cage), ibland lite mer som en gammal Bob Dylan med dödsångest, som på Oh Mercy eller Time Out of Mind. Men, mest av allt låter skriet ändå som den unge Olle Ljungströms 80-talsband Reeperbahn. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Novoton är kanske sveriges mest intressanta skivbolag just nu. Ni måste lyssna på den här skivan. Hoppas det här smakprovet, hämtat från psl övertygar er. Nu håller vi utkik efter nästa utlovade skiva med Pascal.

/Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar