Bästa musikprogram 2011, 2009, 2008, 2007 Varje Torsdag 19:00 - 21:00 i Studentradion 98,9





söndag 16 oktober 2011

Atlas Sound




En av de mest framgångsrika deltagarna i den populära tävlingen 'magrast och mest undernärd i musiken' heter Bradford Cox (Deerhunter och Atlas Sound). Han har släppt några av låtarna från sitt kommande album 'Parallax' lösa på internet, nu senast låten 'amplifiers' som ni kan lyssna på nedan!




Det är lite drygt ett år sedan han släppte det hyllade Deerhunter-albumet 'halcyon digest' och man kan tydligt se en trend av en allt lättsammare och mindre introvert Bradford Cox. Hans senare släpp innehåller inte alls så mycket av det där osammanhängande och kallsvettiga mumlandet som jag förknippar med Deerhunters och Atlas Sounds tidigare skivor, utan mer av något som många av de där tidiga låtarna saknar: medryckande melodier!

Något jag eventuellt kommer att sakna hos den nye Bradford Cox, och som kanske är det största skälet till att jag över huvud taget började gilla honom, är det där skeva och sönderfallande sexuella hans låtar brukade utstråla. Bradford Cox är besatt av sjukdom och död och jag vet inte om mer uppstyrda och up-beat popmelodier kan bära upp historier om 'äcklet för kroppens långsamma förfall och döende' utan att sabba den där fragila nerven.

I November får vi se, då kommer skivan, för mig är detta höstens mest intressanta släpp!

/Hannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar